XcodeでHello, World!

プロジェクト作成

  1. Xcodeを起動 →「Welcome to Xcode」の画面が開く。
  2. [Create a new Xcode Project]をクリック →「Choose a template for your new project:」の画面が開く。

    左側の[iOS]用テンプレイトから[Application]を選択し、右側のアプリケイションの種類を選ぶところでは[Empty Application]を選択する。
  3. [Next]ボタンをクリック。 →「Choose options for your new project」の画面に遷移。

    各設定項目を次のように入力。
  4. そして、[Next]ボタンをクリック。 →保存先を指定する画面が表示される。

    フォルダーを選択する。
  5. [Create]ボタンをクリックし、プロジェクト作成完了。

ファイル追加

  1. 左側のProject Navigator中の『HelloWorld』フォルダーをControlキーを押しながらクリック→[New File] →

  2. 「Choose a template for your new file:」の画面が開く。

    左側の[iOS]用テンプレイトから『Cocoa touch』を選択し、右側のクラスを選ぶところでは『Objective-C class』を選択する。
  3. [Next]ボタンをクリック。→「Choose options for your new file:」の画面に遷移。

    各設定項目を次のように入力。
  4. そして、[Next]ボタンをクリック。 →ソースファイルの保存場所を指定する画面が表示される。

  5. [Create]ボタンをクリック。 →『Hello.h』と『Hello.m』が作成される。

ラベル追加

  1. 左側のProject Navigator中のファイル『HelloWorld.xib』を選択。

  2. 右下のObject libraryから『Label』を選択
  3. Labelをドラグする。
  4. ガイドラインを参考にしながら、Viewの中央に配置する。

  5. ラベル

  6. ダブルクリックし、テキストを『Hello, World!』に変更する。

コード追加

AppDelegate.hとAppDelegate.mに『Hello.h』と『Hello.m』を表示するための記述を追加する。

AppDelegate.h

//
//  AppDelegate.h
//  HellowWorld
//
//  Created by Pleiades on 2013/08/29.
//  Copyright (c) 2013 Pleiades. All rights reserved.
//

#import <UIKit/UIKit.h>
#import "HelloViewController.h"

@interface AppDelegate : UIResponder <UIApplicationDelegate> {
     HelloViewController *helloController;
}

@property (strong, nonatomic) UIWindow *window;

@end

AppDelegate.m

//
//  AppDelegate.m
//  HellowWorld
//
//  Created by bribser003 on 2013/08/29.
//  Copyright (c) 2013年 Pleiades. All rights reserved.
//

#import "AppDelegate.h"

@implementation AppDelegate

@synthesize window;

- (BOOL)application:(UIApplication *)application didFinishLaunchingWithOptions:(NSDictionary *)launchOptions
{
    self.window = [[UIWindow alloc] initWithFrame:[[UIScreen mainScreen] bounds]];
    
    helloController = [[HelloViewController alloc]init];
    [self.window addSubview:helloController.view];
    
    self.window.backgroundColor = [UIColor whiteColor];
    [self.window makeKeyAndVisible];
    return YES;
}

- (void)applicationWillResignActive:(UIApplication *)application
{
    // Sent when the application is about to move from active to inactive state. This can occur for certain types of temporary interruptions (such as an incoming phone call or SMS message) or when the user quits the application and it begins the transition to the background state.
    // Use this method to pause ongoing tasks, disable timers, and throttle down OpenGL ES frame rates. Games should use this method to pause the game.
}

- (void)applicationDidEnterBackground:(UIApplication *)application
{
    // Use this method to release shared resources, save user data, invalidate timers, and store enough application state information to restore your application to its current state in case it is terminated later. 
    // If your application supports background execution, this method is called instead of applicationWillTerminate: when the user quits.
}

- (void)applicationWillEnterForeground:(UIApplication *)application
{
    // Called as part of the transition from the background to the inactive state; here you can undo many of the changes made on entering the background.
}

- (void)applicationDidBecomeActive:(UIApplication *)application
{
    // Restart any tasks that were paused (or not yet started) while the application was inactive. If the application was previously in the background, optionally refresh the user interface.
}

- (void)applicationWillTerminate:(UIApplication *)application
{
    // Called when the application is about to terminate. Save data if appropriate. See also applicationDidEnterBackground:.
}

@end

ビルド & シミュレイター実行

  1. シミュレイター『iPhone 6.1 Simulator』を選択。

  2. 一番左の『Run』ボタンをクリック
  3. ビルドが成功する。
  4. iOS Simulatorが起動して、実行される。